5 Haziran 2010 Cumartesi

DÜNYA ÇEVRE GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN



Bugün çok hoş bir gün. Hava güneşli, sıcaklık iyi en azından sabahın köründen itibaren bunaltmıyor insanı. İçim kıpır kıpır. Çevre günü diye mi yoksa orda burda gazetelerde büyük firmaların ilanlarını gördüğüm için mi bilemedim. Bir umut ışığı mı bu yoksa. Medya da konuya hassasiyet gösteriyor. Büyüüüük firmalar da çevre mesajları veriyor. Aslında birey olarak tüketim alışkanlıklarımız ile ilgili ufak değişiklikler yapıp büyük üretici firmalar üzerinde kanun değişikliğine ihtiyaç duymadan sadece tüketim gücümüzle bazı değişiklikler yaptırabiliriz diye düşünüyorum. Örneğin daha şeffaf olsa herşey ve bilsek ki x ürününün üretimi sırasında doğa y birim kirlendi. Ya daaaa bu ürün üretimi sırasında şimdi ölçülüyor biliyorsunuz karbon ayak izi şu kadar diye. Siz dikkat etmez misiniz daha az karbon ayak izi olan ürünü almaya. Yalnız şu husus çok önemli. Reklamcı arkadaşlar lütfen alınmasınlar ama biz saf tüketicilere herşeyi ama herşeyi pazarlayabilirler değil mi? O zaman aslında kelime oyunları ile aslında çok da çevreye duyarlı olmayan ürünü harika çevre dostu bir ürün gibi gösterebilirler. O zaman sanırım biraz daha bu konu üzerinde kafa yormak lazım. Bağımsız derecelendirme kuruluşları olsa, bilim insanlarından oluşsa ve bu kişilerin de gelir kaygısı olmasa. Onların işi bize gelen ürünlerin üretim sürecinde ama tüm girdilerin de üretim süreçleri dahil doğaya verdiği zararları hesaplasa ve çalışanların sosyal güvenceleri olup olmadığı, çocuk işçi çalıştırıp çalıştırmadığına, hijyen ve sağlıklı bir ortamda çalışanlarına iş imkanı sağlayıp sağlamadığına göre bir rating verse. Bildiğim kadarıyla buna benzer bir çalışma Amerika'da yapılıyor. Bizim ülkemizde de olsa. O derecelendirme de mutlaka ürün ambalajında olsa. Şimdiki gibi mesela bir ampulun üzerinde enerji tasarrufu yazıyor yanına da bir yaprak koyuyor öyle olunca çevreci bir ürün oluyor ne bileyim bir sürü örneği var bunun. Dünyada buna bir de isim vermişler Yeşil Badana diyorlar. Göz boyama gibi. Aslında bir ürünün çevreci olup olmadığını değerlendirirken nihai kullanımda sağladığı kaynak tasarrufunun yanı sıra üretiminin her aşamasında sağladığı kaynak tasarrufu hesaplanmalı. Neyse ben bu konu üzerine sayfalar dolusu yazarım, kah sinirlenirim kah üzülürüm. Malum dilimin pırtı olması gibi elim de pırtıymış. Yazarım da yazarım, o sebeple burada nokta koyuyorum. Her ne kadar bugün Dünya Çevre Günü diye başlıkta kutluyorsam da böyle tek günlerden çok hoşlanmıyorum. Her gün çevre günü her gün sevgililer günü her gün anneler her gün babalar günü olmalı.

Sevgiyle Kalın,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder