9 Nisan 2010 Cuma

Bizim Ürün Doğal Ürün, Sizin ki?

Selam,

İşte yine uykumun kaçtığı bir gece ve ben blogumun başına geçtim yazıyorum. okurken diyeceksiniz ki hangi deli gecenin bir vaktinde kalkar da organik ile doğal naturel arasındaki fark şudur şeklinde bilgisayarını kucağını alır ve yazar. İşte zaten soranlara söylüyorum bu organik işi normal işi değil. Bilmiyorum çok mu bölük pörçük yazıyorum. Ama anlatmak istediğim çok şey var. Bildiklerimi, okuduklarımı herkesle paylaşmak istiyorum o yüzden oluyor sanırım. Neyse bugün doğal naturel ve organik arasında ne fark var onu yazmak istiyorum. Organik daha önceki yazılarımda da yazmıştım aslında izlenebilir bir üretim süreci olan ürün demek. Bu izlenebilme durumu öyle iyi tarım uygulaması bu, biz bunu izliyoruz, eveet sağolsun üreticimiz Mehmet Efendi de gayet güzel üretti, bu da oldu sana iyi tarım ürünü deyip geçilmeyen ürün bir nevi. Yani üretim süreci izlenebilen ve izlenen ve hatta test edilen ve dönem dönem denetlenen bir ürün. Ben tarım tarafının başında durmadım tam olarak prosedürü bilemem ama mesela tekstil tarafında bize yaptıklarını anlatayım. Öyle sanıldığı gibi kolay bir iş değil bu organik GOTS sertifikalı bir t-shirt üretmek. Biz firma olarak yılda en az 4 defa üretim yapıyoruz. Yeni modeller yeni renkler için. Bu arada aralarda da sezon dışı değişiklik olsun diye yeni ürünler yapıyoruz, rpt yapıyoruz. Bunların her birini hesaba katarsak yılda en az 10 tane yüklememiz oluyor. Her bir üretim için üretimin her aşamasında emeği geçen arakdaşlar bir de belge düzenliyorlar ve diyorlar ki biz Kapbula için şu şu adette şöyle bir iş yaptık. Ben pamuğu topladım der biri diğeri ben çırçırını yaptım, öbürü ben kumaşı ördüm, beriki ben boyadım ve ben baskısını yaptım, ben de kestim, e ben de diktim der serçe parmak da hani bana hani bana der gibi oldu. Kaç adet alt kuruluş ile çalışırsanız o kadar kuruluş bunun belgelerini vermek durumunda. Bu durumda herkes fatura kesmek zorunda. Yani 1.Kayıt dışı ekonomi mümkün değil. 2.Herkes kontrolden geçiyor yani herkes için sertifika gerekiyor ve bu herkes için bir maliyet. 3.Aradan örnekleme alınıp teste gönderiliyor ve bum nihayet sizin ürününüze satış sertifikası düzenleniyor.Firmalarınmaster sertifikalarının olması yeterlidğilanlayacağınız. Yani bana dediler ki bu organik kumaşmış. Ben de onu alıp t-shirt diktim üzerine de bu organik ürün dedim ne bileyim organik mi değil mi diyemezsiniz. Size organik olarak satılabilmesi için belgelerinin olması gerekiyor. Maalesef piyasada böyle şeyler oluyor. Benim ürünüm organik diye geliyor firma evet sertifikanız diyorsunuz ne gerek var diyor. Olabilir mi böyle birşey. Neyse ben yine coştum. Bir de doğal natürel var. Tüketicinin aklını karıştırmak için birebir. Bir de onları pamuğun ham renginde bırakıp iyice kandırmaca yapıyor büyük firmalar. Aaah ah çok dertliyim. Bu bizim natürel koleksiyonumuz. Anne de zannediyor ki aaa bu işte natürelmiş yani organik. Olur mu canım neresi organik. Eğer öyleyse herkes belgeleri çıkarsın. Natürel demek organik demek değil. Natürel deyince boya kullanmamış olabilir, ne bileyim tek renk baskı yapmış olabilir, ne hoş o da bir tercih ama boya kullanmadığınızda daha ucuz oluyor o kumaş zaten. Bir işlem eksik oluyor çünkü. Size daha pahalıya satmasına gerek yok. Hatta ucuza satmalı bir işlemi eksik çünkü.
Bir de aktarlara bayılıyorum. Dağdan dereden tepeden topladıklarını natürel ürün diye koyuyorlar. Kurutulmuş patlıcan, ev yapımı erişte, köy yumurtası. Nedir bu canım kardeşim bunların hiçbiri organik değil. Bu ürünleri organik sertifikalı ürün ile karıştırmamak gerekir. O patlıcan acaba hangi koşullarda yetişti. Ne malum o yetiştirilirken kimyasal bir gübre kullanılmadığı ya da komşunun tarlasında böcek ilaçlaması yapılmadığı. Bizim Ahmet Efendi'nin traktörünün yedek deposundan mazot sızıp da toprağa karışmadığı. Kim denetledi o patlıcanı, acaba köyün yakınından bir otoyol geçiyor mu? Yok mu hiç Ankara Istanbul arasında giderken otobana yakın tarla otobana yakın köy. Peki bir fabrika yakınında olmadığı ne malum. Bilemezsiniz o zaman doğal, natürel, katkısız olunca ürünün başına köy kelimesi konunca bu ürün organik olmuyormuş. İlla ki denetlenmesi lazım. Bir bağımsız denetim kuruluşu tarafından denetlenmeli. Firmaya bir master sertifika verilmeli. Ayrıca her bir üretim için satış sertifikası verilmeli. Nasıl mı? Binbir işkenceden sonra tabi ki. Firmalar hayatlarından bezdirilmeli ki kimse organik üretim yapmak istemesin:-) Ben firma olarak bir sertifika sahibi olabilirim. Bu master sertifikadır. Harika bunu aldım kafama göre ürettim ürettim durdum. Etiketlerine de %100 organik pamuk yazdım. Ne malum benim üretimim organik. İşte her bir parti üretiminiz de ayrı denetliyor. Diyor ki kontrol kuruluşu kaç kg pamuk aldın organik olarak bundan kaç kilo kumaş yaptın bu kumaştan kaç adet t-shirt çıkar. Diyelim ki 1000 adet sen ise 1100 adet organik diye satmışsın olmaaaaaz gel bakalım aç kayıtlarını aç evraklarını herşeyi kontrol ediyorum diyor. Siz de açıyorsunuz kayıtlarınızı. Bakıyor ki bir karışık durum var sertifikanızı iptal ediyor askıya alıyor. Yani organik üretmek sanıldığı kadar kolay değil. Hele organik tekstil en zoru. Çok yazdım gözlerinizi ağrıttım. Ama rahatladım. Başka bir gün, gece yeniden görüşürüz.

Sevgiler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder